تقویت ترمز, تعویض دیسک ترمز, سرویس ترمز

دیسک ترمز خودرو را چه زمانی باید تعویض کرد؟

دیسک ترمز خودرو را چه زمانی باید تعویض کرد؟ برای کسانی که با فنی خودرو آشنا نیستند باید بگوییم که دیسک ترمز خودرو یکی از قطعات اصلی ترمز خودرو است که سبب توقف و عمل ترمزگیری خودرو می شود . دیسک ترمز خودرو به همراه چرخ خودرو می چرخد و به هنگام ترمزگیری توسط فشار لنت ترمز ها سرعت آن کم شده و در نهایت متوقف می شود.

دیسک ترمز خودرو در میان دو عدد لنت ترمز قرار می گیرد و این دو عدد لنت ترمز نیز در مجموعه کالیپر و پیستون ترمز خودرو قرار دارد که به هنگام فشار پدال ترمز ، فشار روغن پشت پیستون ترمز خودرو سبب حرکت پیستون ترمز به سمت جلو و در نهایت درگیر شدن لنت ترمز با دیسک ترمز می شود که این درگیری سبب کاهش سرعت چرخش دیسک و توقف چرخ و در نهایت توقف خودرو می شود.

.

به دلیل فشار بسیار بالایی که در این درگیری به لنت و دیسک ترمز وارد می شود آلیاژ و ترکیب لنت و دیسک ترمز و جنس آن ها اهمیت بسیاری دارد زیرا مستقیما با امنیت سرنشینان و خودرو در ارتباط است. آلیاژ و دوام دیسک ترمز باید به گونه ای باشد که در سرعت های بالا و در ترمزگیری های شدید که سبب افزایش حرارت بسیار زیاد دیسک ترمز می شود مقاومت بسیار بالایی داشته باشد .

دیسک ترمز خودرو چرا و چگونه مستهلک می شود؟

اما با وجود آلیاژ قوی و مقاومت بسیار بالای دیسک ترمز باز هم در کیلومتر های طولانی و در اثر کارکرد خودرو ، دیسک ترمز مستهلک شده و نیازمند تعویض می شود. به دلیل فشاری که لنت ترمز پیوسته از دو طرف به دیسک ترمز خودرو وارد می کند دیسک ترمز پیوسته در معرض نازک تر شدن و تغییر شکل قرار دارد . با توجه به سختی و نرمی لنت ترمز استفاده شده در خودرو دیسک ترمز می تواند در زمان کمتر یا بیشتری نازک شده و یا سالم باقی بماند.

دیسک ترمزی که نازک می شود به دلیل اینکه لنت ترمز دقیقا هم اندازه و حدود 1 میلیمتر از دیسک ترمز پهنای کمری دارد به ندازه یک میلیمتر بالا و پایین دیسک ترمز لبه انداخته و به صورت لبه ای برآمده قابل لمس می باشد . از میزان لبه دیسک ترمز می توان حدود کارکرد آن را متوجه شد و می تون فهمید که آیا دیسک ترمز نیاز به تعویض دارد یا همچنان می تواند ترمزگیری خوبی به ما ارائه کند.

دیسک ترمزی که لبه آورده به دلیل خوردگی که در بالا و پایین لنت ترمز جدید ایجاد می کند می تواند سبب سوت کشیدن سیستم ترمز یا ایجاد صدای ناهنجار به همراه اختلال و ضعف در سیستم ترمزگیری خودرو شود . همچنین نازک شدن متوالی دیسک در ترمزگیری های پیاپی در طول عمر دیسک ترمز خودرو سبب می شود که این قطعه پس از کیلومتر مشخصی زودتر از دیسک ترمز های نو داغ می کند .این داغ شدن دیسک ترمز سبب به خطر افتادن ایمنی خودرو و سرنشینان می شود .

عمر مفید دیسک ترمز خودرو چقدر است؟

میرسیم به این سوال مهم که عمر دیسک ترمز خودرو به صورت مفید قدر است و این قطعه مهم هر چند وقت یک بار باید سرویس و چک یا تعویض شود؟

دیسک ترمز خودرو عمر مفیدی بین 70 تا 100 هزار کیلومتر برای چرخ های حلو که فشار بیشتری را تحمل می کنند است که این مقدار برای چرخ های عقب می تواند تا دو برابر نیز افزایش پیدا کند. اما به یک نکته بسیار مهم باید توجه داشت زیرا این اعداد و ارقام مربوط به آمار جهانی است و این مقدار نسبت به دیسک ترمزهای شرکتی ایرانی بسیار متفاوت است.

این اعداد برای دیسک ترمزهای خودروهای ایرانی که کیفیت و آلیاژ بسیار ضعیفی دارند به عمر مفید حدود 20 تا 40 هزار کیلومتر رسیده و بعد از نهایت 40 هزار کیلومتر به دلیل آسیب بسیاری که به دیسک ترمز وارد می شود مجبور به تعویض دیسک ترمز خودرو خود خواهید بود و همچنین در بسیاری از خودروهای چینی نیز عمر مفید دیسک ترمز به 50 تا 60 هزار کیلومتر خواهد رسید.

دیسک ترمزهای شرکتی ایران خودرو ، دیسک ترمزهای عظام و لاهیجان و برندهای این چنینی به تازگی دوام بالایی نداشته و اکثر مالکان را مجبور به تعویض زودهنگام مجدد دیسک ترمز می کند .

برای خرید دیسک ترمز سمند به دسته بندی مربوطه مراجعه فرمایید.

بالاخره عمر مفید دیسک ترمز خودرو چقدر است؟

دیسک ترمز خودرو با توجه به کاربری و نوع استفاده بین 60 تا 100 هزار کیلومتر معمولا عمر می کند . اما این مقدار می تواند در استفاده از لنت ترمزهای نرم و یا دیسک ترمزهای مقاومی مثل دیسک ترمزهای خانواده تویوتا و یا دیسک ترمز های افتر مارکت با کیفیتی مثل کاردینال یا آسمکو بیشتر نیز باشد .

دیسک ترمز جلو نیسان ماکسیما تقویتی سوراخدار خنک شونده (NISSAN)

راهنمای کامل تعویض دیسک ترمز

چه عواملی باعث افزایش عمر دیسک ترمز خودرو می شود؟

راهنمایی ها و توصیه هایی در مورد افزای عمر دیسک ترمز خودرو به دست آورده ام که در ادامه مطلب به شما می گویم . به دلیل گران قیمت بودن دیسک ترمز خودرو در بیشتر موارد مالکان به دنبال راه هایی برای افزایش عمر این قطعه در خودرو هستند تا بتوانند کیلومتر های بیشتری را با دیسک ترمز خودرو خود طی کنند . از عواملی که می توان عمر دیسک ترمز را افزایش داد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 استفاده از لنت ترمز نرم و با کیفیت و اصلی

استفاده از لنت ترمز اصلی و با کیفیت به این دلیل اهمیت دارد که لنت ترمزهای اصلی و با کیفیت بازار معمولا به دیسک ترمز خودرو آسیبی وارد نمی کنند و به دلیل درجه سختی استاندارد هنگام ترمزگیری خودشان خورده شده و در نهایت به اتمام می رسند.

2 . پرهیز از ترمزگیری های محکم و رانندگی پر خطر

راندگی در شرایط پر فشار و سریع می تواند عمر دیسک ترمز خودرو را تا یک دهم کاهش دهد و سبب شود تا دیسک ترمز خودرو شما تا ده برابر زودتر مستهلک شده و نیاز به تعویض پیدا کند.

3 . مراقبت از دیسک هنگام کارواش و شستشو خودرو

هنگامی که به کارواش می روید اگر بر روی دیسک ترمزهای داغ خودرو آب سرد ریخته شود می تواند سبب تاب برداشتن دیسک ترمز و در نهایت خرابی دیسک ترمز شود که در این صورت هم نیاز به تعویض دیسک ترمز پیدا می کنید.

4 . عدم تراش غیر استاندارد دیسک ترمز خودرو

به تازگی تراش دیسک ترمز ب صورت درجا برای کاهش هزینه های نگهداری خودرو در کشور ما بسیار رایج شده و این امر سبب می شود تا سودجویان زیادی به عنوان تراش درجا و تراش فوری دیسک ترمز اقدام به تراش غیر اصولی دیسک ترمز نمایند و لازم به ذکر است که در صورت تراش غیر اصولی دیسک ترمز و عدم رعایت ذخامت استاندارد دیسک ترمز مقاومت خود را از دست می دهد و سببب به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان می شود.

برای خرید دیسک ترمز پراید به دسته بندی مربوطه مراجعه فرمایید.

با دیسک ترمز مستهلک شده خودرو خود چه کنیم؟

دیسک ترمز خراب و مستهلک شده تا زمانی که برای ترمزگیری خودرو مشکلی پیش نیاورد قابل استفاده است اما به محض ایجاد نویز و یا سرو و صدای اضافه و یا اختلال در ترمزگیری دیسک ترمز نیاز به رسیدگی خواهد داشت . در صورتی که ذخامت استاندارد دیسک ترمز رعایت شده باشد و کمتر از حد استاندارد نشده باشد می تواند دیسک ترمز را تراشکاری کرد و با برداشت لبه های دیسک ترمز ، آن را دوباره برای مدت قابل توجهی استفاده کرد .

اما به این نکته توجه داشته باشید که دیسک ترمز تراش خودرو به هیج عنوان مقاوت دیسک ترمز اصلی را نخواهد داشت و برای استفاده های سنگین و پر سرعت قابل اسفاده نیست .

اگر به دنبال ترمز با قدرت بالا و با اطمینان بالا می گردید به فکر تعویض دیسک ترمز خودرو خود با دیسک ترمزهای با کیفیت بازار باشید .

در فروشگاه تخصصی لنت و دیسک ترمز مصباح ترمز می توانید با کیفیت ترین و بهترین دیسک ترمز ها را برای هر خودرو از پراید تا پورشه پیدا کنید و با ضمانت اصالت و کیفیت خریداری نمایید و در سریع ترین زمان درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *