تعویض دیسک ترمز, تقویت ترمز

بررسی مزایا و معایب دیسک ترمز سوراخدار خنک شونده

دیسک ترمز سوراخدار خنک شونده بخریم یا دیسک ترمز معمولی ساده؟

ترمز دیسکی خودرو نوعی از ترمز است که در آن یک دیسک به صورت چرخان با چرخ ماشین حرکت کرده و این دیسک از قسمتی درون کالیپر و در بین لنت های ترمز قرار دارد.هنگام ترمزگیری پیستون ترمز با حرکت خود لنت ترمزها را به سمت جلو حرکت داده و با دیسک درگیر می کند تا جایی که سبب کاهش سرعت دیسک و در نتیجه چرخ خودرو خواهد شد و در نهایت توقفی ایمن و سریع را فراهم میکند.

از نظر علم مکانیک نیروی هیدرولیکی پیستون ترمز لنت ترمزها را به جلو هل داده و در درگیری با دیسک انرژی حرکتی را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و در نهایت سبب توقف خودرو می شود.

دیسک ترمز یک صفحه دایره ای شکل فلزی آلیاژی از چدن و فولاد است که بر روی توپی چرخ خودرو پشت چرخ نصب می شود.

مدتی است که در بازار لوازم یدکی دیسک ترمزهای سوراخدار خنک شونده به فروش می رسند . این نوع دیسک ترمز مزایا و معایب مختلفی دارند.

سوالی که برای اکثر مردم پیش می آید این است که آیا این دیسک ها واقعا از دیسک ترمزهای معمولی بهتر هستند یا همان دیسک ترمزهای قدیمی معمولی برای استفاده بهتر هستند؟

ما در این مقاله به بررسی مزایا و معایب دیسک ترمزهای سوراخدار شیاردار و مقایسه این دیسک ترمزها با دیسک ترمزهای ساده می پردازیم که شما بتوانید با خواندن این مقاله تصمیم بگیرید که دیسک ترمز ساده بیشتر به درد شما خواهد خورد یا دیسک ترمز سوراخدار شیاردار؟

علت ساخت دیسک ترمزهای سوراخدار شیاردار و داستان تولید این نوع دیسک چیست؟

اولین مدل های دیسک ترمز در ابتدا یک صفحه فلزی ساده تک لایه بودند . همانطور که گفتیم لنت و دیسک ترمز انرژی حرکتی چرخ خودرو را به انرژی حرارتی تبدیل می کند.

از این رو لنت و دیسک ترمز باید به خوبی دافع حرارت بوده و همچنین در برابر حرارت بالا مقاومت زیادی داشته باشند که دیسک ترمزهای تک لایه به خوبی این کار را انجام نمیدادند و در ترمزگیری های شدید دچار تاب برداشتن و یا داغ کردن زیاد سیستم ترمز می شدند.

پس از آن دیسک ترمزها را به صورت دو لایه هوا خنک ساختند به صورتی که دیسک ترمز متشکل از دو لایه فلزی بود که فضای خالی بین آن وجود داشت که سبب خنک کاری بهتری می شد.اما این مدل دیسک ترمز هم در مصارف پر فشار پاسخگوی بسیاری از خودروهای پر قدرت نبود.

دیسک ترمزهای معمولی عیب و ایراداتی دارند که سبب شد مهندسان قطعه ساز و طراحان قطعه به بهبود این قطعه مهم در خودرو فکر کنند.

بررسی مزایا و معایب دیسک ترمز سوراخدار خنک شونده
بررسی مزایا و معایب دیسک ترمز سوراخدار خنک شونده

از مشکلات دیسک ترمزهای معمولی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

داغ کردن سیستم ترمز خودرو

تاب برداشتن پی در پی دیسک ترمز

لیز شدن سطح دیسک در شرایط مرطوب

جمع شدن دوده لنت و کثیفی بر روی سطح دیسک

چسبندگی آب با سطح دیسک و کاهش قدرت ترمزگیری

خنک شوندگی پایین و داغ کردن های پی در پی

از بین رفتن گیرایی ترمز هنگام داغ شدن دیسک ترمز

از این رو بود که با وجود چنین مشکلاتی مهندسان دیسک ترمزهای سوراخدار شیاردار خنک شونده یا اصطلاحا دیسک چرخ های منفذ دار را تولید کردند تا بتواند این عیب و ایرادات را برطرف کند و در زیر خودروهای مختلف به ویژه خودروهایی که به ترمزهای قوی تری نیاز دارند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

دیسک ترمزهای سوراخدار ، شیاردار و سوراخدار شیاردار نمونه هایی بودند که هرکدام با هدفی مخصوص طراحی و تولید شدند.

نمونه سوراخدار شیاردار ترکیبی مورد استفاده ترین مدل بود زیرا مزیت های فراوانی داشت که نیاز هرگونه خودرو و هرگونه نوع ترمزگیری را به طور کامل برطرف می کرد.

این نوع دیسک برای انواع خودرو تولید شده تا تمامی مالکان با هر نوع خودرویی امکان بهینه سازی ترمز خودرو خود را داشته باشند.

دیسک ترمزهای سوراخدار شیاردار اسپورت بهینه مزیتت های زیادی دارند که در زیر به این مزایا اشاره می کنیم و در ادامه معایب این نوع دیسک را هم یادآور خواهیم شد.

مزیت های دیسک ترمزهای سوراخدار شیاردار اسپورت بهینه

خنک شوندگی بالای دیسک ترمز

مقاومت بسیار بالا در برابر تاب برداشتن

تحمل حرارت بسیار بالا

ترمزگیری قوی به سبب افزایش ضریب اصطکاک با لنت ترمز

کاهش مسافت ترمزگیری و توقف کامل خودرو

افزایش قدرت ترمزگیری خودرو

تماس بهتر سطح دیسک با لنت ترمز

پاک شدن سطح دیسک از دوده و آلودگی

پاک شدن سطح دیسک ترمز از آب در شرایط مرطوب

سبک سازی بیشتر نسبت به دیسک ترمزهای معمولی

جلوگیری از شیشه شدن و سوختن لنت ترمز

خنک کاری بهتر لنت ترمز

همینطور که می بینید این نوع دیسک ترمز مزایای بسیاری برای سیستم ترمزگیری خودرو دارد برای همین است که بیشتر خودروسازان اروپایی به صورت فابریکی از دیسک ترمزهای سوراخدار در خودروهای تولید شده استفاده می کنند.

اما لازم به ذکر است که این نوع دیسک ترمز معایبی هم دارد که وابسته به نوع مصرف می تواند برای شما چندان جالب نباشد از این رو در ادامه به برخی از معایب این دیسک ترمز نیز اشاره می کنیم.

معایب دیسک ترمز سوراخ دار

از معایب دیسک ترمزهای سوراخدار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مصرف لنت اندکی بالاتر نسبت به دیسک ترمزهای عادی

به دلیل وجود سوراخ ها و شیارها بر روی سطح دیسک ترمز ممکن است این نوع دیسک در برخی موارد که چند سالی از عمر دیسک ترمز می گذرد باعث خوردگی بیشتر لنت ترمز خودرو شود

استهلاک زودتر نسبت به دیسک ترمزهای معمولی

این نوع دیسک ترمز به دلیل تحمل دما و فشار بالاتر نسبت به دیسک ترمزهای معمولی سبب می شود که شما متوجه داغ شدن و در فشار رفتن دیسک ترمز خودرو خود موقع حرکت در جاده نشوید بنابراین این دیسک ها در فشار بیشتر ممکن است زودتر مستهلک شوند.

لازم به ذکر است که دیسک های سوراخدار به دلیل پیچیدن هوا در سوراخ ها هنگام ترمزگیری ممکن است که صدای بسیار کمی از برخورد هوا با سوراخ ها نیز تولید کنند که البته این صدا آزار دهنده نیست.

نتیجه گیری و جمع بندی : دیسک سوراخ دار بخریم یا ساده؟

در کل همانطور که مشاهده می کنید مزایای دیسک ترمزهای سوراخدار نسبت به دیسک ترمزهای ساده بسیار بیشتر هستند و در نتیجه می توانند گزینه بسیار بهترین برای خرید دیسک چرخ باشند. اما اگر فردی هستید که فقط به استهلاک خودرو اهمیت می دهید و می خواهید کم استهلاک ترین حالت ممکن را برای خودرو خود داشته باشید می توانید از دیسک ترمزهای ساده استفاده کنید و مطمئن باشید که بهترین گزینه برای خودرو شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *